သူငယ္ခ်င္းမ်ားသို.

ဒီsite က ကြၽန္ေတာ္ရဲ. ဒုတိယေၿမာက္ေၿခလွမ္းပါ www.uofclub.ning.com ကေန ေၿပာင္းေရြ.လာခဲ့တာၿဖစ္ပါတယ္ ၀ါသနာအရ အခက္အခဲအမ်ိဳးအမ်ိဳးၾကားထဲက လုပ္ၿဖစ္ခဲ့တာပါ သစ္ေတာေက်ာင္းသားဘ၀ခံစားခ်က္ေလးေတြပါမယ္ ၿပီးေတာ့ Environmental ေဆာင္းပါးေတြ လူငယ္ဆန္တဲ့ ခံစားခ်က္ေတြေရးပါမယ္ ရံဖန္ရံခါ နည္းပညာေလးေတြကိုေရာေပါ့ဗ်ာ အခ်ိန္ကုန္ခံၿပီးလာဖတ္ၾကမယ့္ သူငယ္ခ်င္းေတြကို တစ္ခုခုေတာ့ အက်ိဳးအၿမတ္ရရိွေအာင္ၾကိဳးစားပါ့မယ္ ဆက္သြယ္လိုတယ္ အၾကံေပးလိုတယ္ဆိုရင္ေတာ့.....atta3000@gmail.comကို အၾကံဥာဏ္ေပးပို.နိုင္ပါတယ္ဗ်ာ

ဥာဏ္ပညာျဖင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းျခင္း

|




ဒီေဆာင္းပါးေလးဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ.ရဲ. Ning ဆိုဒ္တုန္းက တင္ၿပခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးေလးပါ ကၽြန္ေတာ့္ ကိုယ္ပိုင္ဆိုဒ္အၿဖစ္ခြဲထြက္တဲ့အခ်ိန္မွာလည္း တင္ၿပေပးခ်င္ေနေသးတာမို. Share လုပ္ေပးလိုက္ပါတယ္

(Weekly Eleven, No.49-vol.3, 24 Sep 2008 ပါေဆာင္းပါးကို ကူးယူေဖၚျပပါသည္။)

“ေတာင္လည္းသာေမာ

ေတာလည္းသာေထြ

ေရလည္းသာလွ

ျဖဴလြေသာင္ျပင္

ငွက္ေပါင္းယွဥ္လ်က္ …”

ဆည္သည္ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီး (၁၆၆၈ ခန္႔ – ၁၇၈၂ ခန္႔)

၁၈ ရာစု ဆန္းစက ကမၻာေျမရဲ႕ပံုရိပ္တစ္ခုကို ျမန္မာကဗ်ာဆရာတစ္ဦးက ႏွလံုးသားျဖင့္ မွတ္တမ္း တင္ထားခဲ့ျခင္းပါ။ အဲဒီတုန္းက ကမၻာမွာ စက္မႈဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကလည္း ခုလို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ မရွိေသးဘူး။ လူဦးေရကလည္း က်ဲပါးေသးသည္။ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႀကီး တစ္ခုလံုးသည္ လူေတြေၾကာင့္ မပ်က္စီး၊ မထိခိုက္ေသး။ ေတာင္ဟူသမွ်သည္ သာယာလြမ္းေမာဖြယ္အတိ။ ေတာဟူသမွ်သည္လည္း အထူးထူး၊ အေထြေထြေသာ သာယာတင့္တယ္မႈမ်ား အျပည့္။ ျမစ္၊ ေခ်ာင္း၊ အင္း၊ အိုင္ ဟူသမွ်သည္လည္း လွပမႈအေပါင္း သရဖူေဆာင္းလ်က္ ရွိခဲ႔ေပလိမ့္မည္။ ဤေတာ၊ ဤေရ၊ ဤေျမတို႔သည္ ရာသီစံုပန္းကေလးမ်ားျဖင့္ လွပသင္းၾကဴ ေနခဲ႔လိမ့္မည္။ ျမဴးတူးေနသည့္ သဘာ၀သားရဲေပါင္းစံုတို႔သည္ ရာသီစံုပန္းကေလးမ်ားျဖင့္ လွပသင္းၾကဴေနခဲ႔လိမ့္မည္။ ျမဴးတူးေနသည့္ ေက်းငွက္ေပါင္းစံု၊ သားရဲေပါင္းစံုတို႔ျဖင့္ ေခ်ာက္ခ်ားဖြယ္ လွပေနခဲ႔လိမ့္မည္။ ဘယ္ၾကည့္ၾကည့္၊ ဘာျမင္ျမင္ ရွင္းေန၊ သန္႔ေန၊ လွေန ခဲ႔လိမ့္မည္။

အႏၱရာယ္ႀကံဳေနရေသာကမၻာ

၂၁ရာစု ဆန္းစကာလတြင္ ကမၻာႀကီးကို “အႏၱရာယ္ႀကံဳေနရေသာကမၻာ” (Endangered Earth) ဟုေခၚဆိုေနၾကၿပီ။ မိမိတို႔၏ လက္ရွိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ မရည္ရြယ္ဘဲ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္း ျဖစ္ေပၚေစသည့္ လမ္းမေပၚ ဦးတည္ေနမိၿပီ။ စီမံကိန္း ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွင့္ စနစ္တက် ဖန္တီးထားသည့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္ ထို ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္သည့္အခါ သဘာ၀သယံဇာတ အရင္းအျမစ္မ်ား ျပဳန္းတီးမႈမ်ား၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ အရည္အေသြး က်ဆင္းမႈမ်ား၊ အမိႈက္မဆင္မျခင္ စြန္႔ပစ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ဇီ၀ထုစနစ္ ထိခိုက္ေစျခင္းမ်ားကို မည္သို႔မွ် မေရွာင္တိမ္းႏိုင္ၾကပါ။ ခုေတာ့ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ျပႆနာမ်ားက လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို ၿခိမ္းေျခာက္ေနၾကၿပီ။

သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပညာေရး


၁၉၉၈ခုႏွစ္ ေဆာင္းဦးေပါက္ ေန႔ရက္မ်ားကို သတိရမိသည္။ ထိုစဥ္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ မႏၱေလးေဆာင္တြင္ ဘူမိေဗဒမဟာသိပၸံတန္းမ်ားအား ဆရာႀကီး ေဒါက္တာဦးသိန္းက ပို႔ခ်ခဲ႔ေသာ ‘သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ဘူမိေဗဒ’ ဘာသာရပ္ကို အလြတ္သေဘာ လိုက္တက္ခဲ႔သည္။ ဆရာႀကီးက ပါေမာကၡဘ၀ျဖင့္ အၿငိမ္းစားယူၿပီးသည့္တိုင္ ပညာေပးေ၀ျခင္းကိုမူ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ေနခဲ႔သည္။ ထို႔ျပင္ ဆရာႀကီးသည္ အသစ္ျပန္လည္ျပဌာန္းမည့္ ‘အလယ္တန္းဆင့္ အေထြေထြသိပၸံဘာသာရပ္’ အတြက္ ‘ကမၻာေျမႀကီးႏွင့္ အာကာသ’ ဟူေသာ အခန္းတြင္ ‘ေျမကမၻာပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းကာကြယ္ေရး’ အပိုင္းကို တာ၀န္ယူျပဳစုေနခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီး၏လက္ေရးမူ၊ စာမူၾကမ္းတခ်ိဳ႕ကို ဖတ္ေပးရင္း တစ္ေန႔တြင္ ေတာင္ငူေဆာင္ရွိ ျမန္မာစာဌာနသို႔ သြားေရာက္ရန္ အေၾကာင္းေပၚလာပါသည္။ ဆရာႀကီးက ေရေျမေတာေတာင္ သဘာ၀၏အေရးပါပံုကို ေဖၚျပရန္ ‘ဆည္သည္ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီး၏ ဦးေအာင္ႀကီးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အခ်က္အလက္မ်ား တိက်ခိုင္မာမႈရွိေစရန္ ျမန္မာစာပါေမာကၡ ဦးခင္ေအးထံ မိမိအား လႊတ္ခဲ့ပံုမ်ားကို ျပန္သတိရေနမိသည္။

အခုေတာ့ ဆရာႀကီးျပဳစုခဲ႔ေသာ စာမ်ားကို အလယ္တန္းဆင့္ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား ေလ့လာဆည္းပူေနၾကတာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခု နီးပါး ရွိေနၿပီ။ အဲဒီက အစျပဳခဲ႔ေသာ ‘သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ပညာေရး’ (Environmental Study) အမည္ရွိ ဘြဲ႕၊ ဒီဂရီတစ္ခုကိုလည္း ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ ေပးေနၿပီ။ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္ ႏြယ္ေသာ PhD, M.Res မ်ားကိုလည္း ေမြးထုတ္ႏိုင္ခဲ႔ၾကၿပီ။

ဥာဏ္ပညာအေျချပဳ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း


တကယ္ေတာ့ ‘သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ဆိုင္ရာ ပညာေရး’ သည္ ေရရွည္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္သည့္ ‘ေျမကမၻာဆိုင္ရာ ဥာဏ္ပညာအေျချပဳ လူ႔အဖြ႔ဲအစည္း (Earth Wisdom Society) ျဖစ္ထြန္းေစေရး၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ မိမိတို႔သည္ ေျမကမၻာဆိုင္ရာ သိမွတ္ဖြယ္ရာမ်ားကို စဥ္ဆက္မျပတ္ သင္ယူေလ့လာရုံႏွင့္သာ ရပ္တန္႔မေနဘဲ ဥာဏ္ပညာ၊ ခံစားမႈတို႔ ေပါင္းစပ္၍ ကမၻာေျမကို ေစာင့္ေရွာက္ၾကရန္ အခ်ိန္ေရာက္ေနၿပီ။

မိမိတို႔သည္ ကမၻာေျမ၏ ေက်းဇူးႀကီးမားပံုကို သိဖို႔လိုအပ္သလို သဘာ၀တရားႀကီး၏ ျဖစ္ပ်က္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ရင္ဆိုင္ေနရေသာ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ျပႆနာမ်ား၊ ၄င္း ျပႆနာျဖစ္ရျခင္း၏ အေၾကာင္းရင္းမ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ကမၻာေျမဆိုင္ရာ ေရွာင္ရန္၊ ေဆာင္ရန္မ်ားကိုလည္း သီလေစာင့္ထိန္းသကဲ႔သို႔ ေစာင့္ထိန္းရန္ လိုအပ္ေနပါၿပီ။

ယဥ္ေက်းမႈအေျပာင္းအလဲ

သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ပညာရွင္မ်ားက စက္မႈဖြံ႔ၿဖိဳးသည့္ လူ႔အဖြ႔ဲအစည္းမွ ‘ေျမကမၻာဆုိင္ရာ ဥာဏ္ပညာအေျချပဳ လူ႔အဖြ႔ဲအစည္း’ သို႔ တကမၻာလံုး က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေျပာင္းလဲဖုိ႔ လိုအပ္ေနၿပီဟု ယံုၾကည္ထားၾကသည္။ မိမိတို႔၏ ကမၻာေျမ အေပၚသေဘာထားမ်ား၊ တန္ဖိုးထားမႈမ်ားကို ေျပာင္းလဲပစ္ရန္ ‘ယဥ္ေက်းမႈ ေျပာင္းလဲျခင္း အသစ္တရပ္’ လုိအပ္ေနၿပီဟု ဆုိသည္။

မိမိတို႔သည္ ညစ္ညမ္းမႈမ်ား ပေပ်ာက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္။ ဒါက သမားရိုးက်အေတြး၊ သမားရုိးက်လုပ္ေဆာင္မႈ သာျဖစ္သည္။ တကယ္လုပ္ရမည္က ညစ္ညမ္းမႈမ်ား ေနာက္ထပ္မျဖစ္ေပၚေအာင္ ဘယ္လိုတားဆီးရမလဲဟူေသာ ႀကိဳးပမ္းမႈျဖစ္သည္။ မိမိတို႔သည္ အမိႈက္မ်ားကို မီးရႈိ႕ျခင္း၊ ေျမျမွဳပ္ျခင္း ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ဒါကလုပ္ရိုးလုပ္စဥ္ ျဖစ္သည္။ ၄င္းမွတစ္ဆင့္ အမႈိက္ပမာဏ ေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ အမႈိက္ျဖစ္ေပၚမႈ တားဆီးေရးအား ဘယ္လိုေဆာင္ရြက္ရမလဲ ဟူေသာ ႀကိဳးပမ္းမႈ လိုအပ္သည္။ မိမိတို႔သည္ မ်ိဳးစိတ္မ်ား ကာကြယ္ေရး ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္။ မ်ိဳးစိတ္မ်ား မွီတင္းေနထိုင္ရာ ဘံုဗိမာန္မ်ား မေပ်ာက္ပ်က္ေရး ဘယ္လို အေလးေပးေဆာင္ရြက္ရမလဲ ဟူေသာ ႀကိဳးပမ္းမႈ လိုအပ္ေသးသည္။ ရွိေသးသည္။ ေျမကမၻာကို ဦးစားေပးေသာ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးစနစ္မ်ား အသံုးျပဳျဖစ္ေအာင္ အားေပးရမည္။ ေျမကမၻာကို ထိခိုက္ေစမည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို အားမေပးရပါ။ ဒါေတြက ‘ေျမကမၻာဆိုင္ရာ ဥာဏ္ပညာအေျချပဳ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း’ သေဘာတရားတခ်ိဳ႕ ျဖစ္သည္။

သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရား


မိမိသည္ ‘ေတာင္လည္းသာေမာ’ ကဗ်ာေလးမွ အစျပဳကာ ‘ေျမကမၻာဆိုင္ရာ ဥာဏ္ပညာအေျချပဳ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း’ ျဖစ္ထြန္းေရးကို အေတြးပြားေနမိျခင္းျဖစ္သည္။ မိမိတို႔သည္ ေျမကမၻာဆိုင္ရာ အသိပညာမ်ားကို သင္ယူေလ့လာရင္း မိခင္ကမၻာေျမကို ဥာဏ္ပညာျဖင့္၊ ႏွလံုးသားျဖင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ၾကရမည့္ အခ်ိန္ေရာက္ေနၿပီ။ ေရာက္ေနပါၿပီ။

Ref: Do We Need to Make a New Cultural Change? By GT Miller (1998)

0 comments: